Skip to main content

Mensen komen met regelmaat op me af met filosofische vragen als: “Ron, hoe komt het dat je zo onuitstaanbaar lang en eigenwijs bent?” tot simpele vragen als: “Zeg Ron, op welke lijn van de gezondheidszorg bevindt het Gezondheidscentrum Velserbroek zich?”.

Gestreeld door de eerste vraag schiet mijn lichaam in een ontspannen opa-vertelt-wel-even-hoe-het-zit-stand richting de tweede vraag. Kortweg zijn er drie niveaus binnen de zorg in Nederland. Wij bevinden ons als centrum in de eerstelijnsgezondheidszorg: ik noem het altijd de poel der generalisten. Wij leveren zorg aan iedereen en lossen alle fysieke en mentale klachten op waarvoor geen verwijsbriefje nodig is.

Zodra ik een pen uit mijn rechterborstzak haal weet je dat de tweedelijnshulpverlening er aan komt. Bijvoorbeeld een verwijzing naar een specialist op een deelterrein, het ziekenhuis of een doorverwijzing naar de psychische hulpverlening. Tot slot is er de derdelijnsgezondheidzorg waar verpleeghuiszorg met alles eromheen te vinden is.

“Ik ben groot voorstander van één groot centrum waar alle facetten van zorg bij elkaar komen”

Veel verantwoordelijkheden uit de tweede lijn worden door de overheid en zorgverzekeraars verschoven waardoor er steeds meer druk komt te liggen op de eerste lijn. Dit gebeurt onder het mom van kwaliteitsverbetering en zit verscholen onder een laag van gladde praatjes. Maar, net als bij de witte handschoentjes om de glimmende koffer met de Miljoenennota weten we allemaal heus wel hoe het echt zit: kosten besparen.

Nu zal het u niet verbazen dat ik sinds augustus 2002 officieel visionair en zelfbenoemd wereldverbeteraar ben en dus ook over deze materie een bescheiden mening paraat heb. Ik ben groot voorstander van één groot centrum waar alle facetten van zorg bij elkaar komen. Het heen en weer schuiven van verantwoordelijkheid en het verdelen van werkzaamheden kan veel eenvoudiger wanneer een Spoedeisende Hulp, huisartsenpost en een huisartsenpraktijk samengevoegd zijn met de verschillende onderdelen van een gezondheidscentrum. Zeker als het over het verlenen van acute zorg gaat : 1 loket waar je als klant naar toe sjeest en achter de poort regelen wij zorgaanbieders de juiste plek waar je moet zijn.

Op deze manier maken we de zorgsector eenvoudiger, sneller, goedkoper en efficiënter. Helaas is de enige die op dit moment in mijn visie gelooft de oogarts. Gelukkig zit die wel lekker dichtbij.